သာသနာ(၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ ဘုရားသမိုင္း(လားရွိဳး)


  1. ကေမၻာဇဌာေန လား၇ွိဳးေျမ၏ သာသနာ(၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ ∆ႏွင္းမႈန္တေဖြးေဖြး ေျမာက္ေလေသြးသည့္ ေဟမာန္သ ေဆာင္းသဘာ၀တို႔၏ လႊမ္းမိုးဆဲအခ်ိန္ ကာလ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္၊ ႏို၀င္ဘာလ၏ ေန႔ရက္မ်ား၏ တစ္ခုေသာ ေန႔လည္ခင္းမွာပင္ ျဖစ္ေလေတာ့၏။ ကၽြႏု္ပ္ ေဗဒင္ေဟာလ်က္ရွိေသာ လား႐ႈိးၿမိဳ႕၊ သာသနာ(၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ (ေတာင္ေပၚ ဘုရား)ရွိ ကၽြႏု္ပ္ေဗဒင္ေဟာခန္းသို႔ ဘုရားေဂါပကလူႀကီးတစ္ဦးျဖစ္သူ ဦးလွေက်ာ္သည္ ေရာက္ရွိလာေလ၏။ ဦးလွေက်ာ္ဆိုသူမွာ လား႐ႈိးၿမိဳ႕၊ ျပည္နယ္စည္ပင္သာယာေရး႐ံုး၏ အရာရွိတစ္ဦးျဖစ္၏။ ယခုအခါတြင္ သက္ျပည့္ပင္စင္ရ၍ ဘာသာေရး၊ သာသနာေရးကိစၥမ်ားကိုသာ ျပဳလုပ္ေနၿပီျဖစ္၏။ ယခု သာသနာ(၂၅၀၀) ေစတီေတာ္ေဂါပကအဖြဲ႕၏ အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ႏွင့္ ဘုရားအက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ား ကို ကုသိုလ္ျပဳလုပ္ေနသူ ျဖစ္ပါ၏။ ကၽြႏု္ပ္တို႔ႏွစ္ဦးမွာ ဗုဒၶဓမၼမ်ားကို ေျပာဆိုျဖစ္ၾကသလို လက္ရွိျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ သာသနာေရးတိုးတက္မႈမ်ားႏွင့္ ကမၻာႀကီး၏ နည္းပညာတိုးတက္မႈမ်ားေၾကာင့္ internet ေပၚတြင္ ဗုဒၶဓမၼ website မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ လူငယ္ပညာတတ္မ်ား၏ ဗုဒၶ ဓမၼေပၚတြင္ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာသူမ်ားမွာ အယူအဆ အနည္းငယ္တိမ္းေစာင္းလ်က္ရွိေနသည္ကိုလည္း ကၽြႏ္ုပ္ တို႔ သတိထားမိသေလာက္ ေျပာဆိုေ၀ဖန္မိေလ၏။ ေလာကႀကီးတြင္ ေ၀ဖန္ျခင္း ဟူေသာ စကားလံုးႏွင့္ ပုတ္ခတ္ျခင္း ဟူေသာ စကားလံုးတို႔၏ ကြဲျပားျခားနားမႈကိုလည္း ေျပာဆိုမိ၏။ ဤသို႔ ကၽြႏ္ုပ္တို႔ ေျပာဆို ၾကေသာ စကားအေၾကာင္းအရာမ်ားတြင္ ျမန္မာလူငယ္အမ်ားစုမွာ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ေလာကီ၊ ေလာကဓါတ္ ပညာရပ္မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ယံုၾကည္သူအားနည္းလာသည္ကိုေတြ႕ရသလို တစ္ခ်ိဳ႕ေသာသူမ်ားမွာ ဗုဒၶဓမၼ ႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြမႈမရွိဘဲ ဆန္႔က်င္ေနသည္ထိကိုပင္ နားလည္မႈကြဲလြဲခ်က္ေတြကိုလည္း ကၽြႏု္ပ္ ေတြ႕ျမင္ရ၍ စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရသည္ကိုလည္း ေျပာျဖစ္ေလ၏။ ဤသို႔ ျမန္မာ့ေလာကီပညာ၊ ေလာကဓါတ္ ပညာကို မယံုၾကည္သူေတြရွိသလို ယံုၾကည္သူ လူငယ္မ်ားမွာလည္း အခိုင္အမာရွိေနသည္ကို ေတြ႕ရေသာ ေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္မွာ စိတ္အားတက္မိေၾကာင္းလည္းေျပာျဖစ္ေသးေတာ့၏။ ယေန႔လူငယ္ပညာတတ္တို႔မွာ အရာရာကိုလက္ေတြ႕ၾကံဳမွယံုၾကည္ၾကၿပီျဖစ္ေန၍ ကၽြႏု္ပ္တို႔မွာ ဗုဒၶဘာသာ၊ သာသနာႏွင့္ ပတ္သက္၍ လည္းေကာင္း၊ ျမန္မာ့႐ိုးရာေလာကီ၊ ေလာကဓါတ္ပညာမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လက္ေတြ႕သက္ေသ၊ သာဓက ျဖင့္ပင္ ေရွ႕ေလ်ာက္ online internet website မ်ားမွတင္ျပလုပ္ေဆာင္သြားရန္ စီစဥ္လုပ္ေဆာင္ေနမႈ မ်ားကိုလည္း ကၽြႏ္ုပ္ထက္ အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္ျခင္း၊ အရာရွိႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ျခင္း၊ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းေတြ ကို အားသြန္ခြန္စိုက္လုပ္ေဆာင္ေနျခင္း၊ တတ္အားသမွ် တရားဓမၼက်င့္ၾကံအားထုတ္ျခင္း၊ ဘုရားေဂါပက လူႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ျခင္း တုိ႔ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ တင္ျပေဆြးေႏြးတိုင္ပင္၍ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းျဖစ္ေလေတာ့၏။ ဆရာႀကီး ဦးလွေက်ာ္မွလည္း လိုအပ္ခ်က္ျဖည့္ဆည္းျခင္း၊ အၾကံဥာဏ္မ်ား၊ ေကာင္းေသာ၊ ျမတ္ေသာ အၾကံဥာဏ္မ်ားကို ကၽြႏ္ုပ္၏လုပ္ရပ္မ်ားအေပၚတြင္ ေစတနာ ေမတၱာတုိ႔ႏွင့္ အၾကံျပဳ၏။ ဤသို႔ေျပာဆို ၾကသည့္ ေကာင္းေသာ၊ ျမတ္ေသာစကားအေၾကာင္းအရာမ်ားထဲ တြင္လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ ၿမိဳ႕က်က္သေရေဆာင္ ၿမိဳ႕လယ္ေတာင္ျဖစ္သည့္၊ သာသနာ့ေတာင္၊ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ သာသနာ(၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာ ေစတီေတာ္ႀကီး ၏ ဘုရားေစတီစတင္တည္ေထာင္ခဲ့စဥ္ အခ်ိန္ကာလမွစ၍ ယေန႔တိုင္၊ ဘုရားသမိုင္းကို ကၽြႏု္ပ္မွ စုစည္း ေရးသားျပဳစုၿပီး online internet မွ ကၽြႏု္ပ္တင္ထားေသာ website မ်ား blog မ်ားတြင္လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ ဘာသာေရးသတင္းေဆာင္းပါးတစ္ခုအေနႏွင့္ (၇)ရက္သား အမ်ိဳးေကာင္းသား၊ အမ်ိဳးေကာင္းသမီးတို႔ ဖတ္ရႈကုသိုလ္ယူ၊ သာဓုေခၚဆိုႏုိင္ရန္အတြက္ ဘုရားသမိုင္း Internet တင္ႏုိင္ရန္ကိစၥမွာလည္း အေရးႀကီး ကိစၥတစ္ခုအျဖစ္ ပါ၀င္ေျပာဆုိခဲ့ၾကသည့္အတြက္ ကၽြႏု္ပ္အေနႏွင့္ ကၽြႏု္ပ္၏သာသနာျပဳလုပ္ငန္းတြင္ အေရးႀကီးကိစၥတစ္ခုအျဖစ္္ ေအာင္ျမင္စြာလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ ဘုရားႏွင့္ပတ္သက္သမွ် သမိုင္းအစအန မ်ားမွစ၍ ရွာေဖြစုစည္းၿပီး ေရးသားရန္ ျပင္ဆင္ရေလေတာ့၏။ ဤသို႔ႏွင့္ သာသနာ(၂၅၀၀)ေစတီ၊ ေဂါပကအဖြဲ႕၏ ဒု-ဥကၠဌ ျဖစ္သူ ဦးတင္ရွိန္ႏွင့္အတူ၊ ေဂါပကအဖြဲ႕၀င္အားလံုးတို႔၏ အႀကံဥာဏ္ေပးမႈ၊ မိမိတို႔ လက္ေတြ႕ျပဳလုပ္မႈသမိုင္းမ်ားအား စာရြက္စာတမ္းမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ႏႈတ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ကၽြႏု္ပ္ကို ေျပာျပကုသိုလ္ယူၾက၏။ ဘုရား၏ ေဂါပကဥကၠဌႀကီးတာ၀န္ယူ သာသနာျပဳလုပ္ေဆာင္သူ ဦး၀င္းလိုွင္ မွာလည္း ဤကဲ့သို႔ ဘုရားသမိုင္းျပဳစုၿပီး Inernet website တင္ျခင္းကို သေဘာက်၍ ေကာင္းစြာ ျပဳလုပ္ေစလိုေၾကာင္းကို သေဘာဆႏၵျပဳလွ်က္ရွိေၾကာင္းကို ကၽြႏ္ုပ္အေနႏွင့္ သိရေလ၏။
    (၈)ရက္ဥပုဒ္ေန႔မ်ား၊ လျပည့္လကြယ္ဥပုဒ္ေန႔မ်ားတိုင္းလည္း၊ ဘုရား၏ ဒု-ဥကၠဌျဖစ္သူ ဦးတင္ရွိန္၊ အဖြဲ႕၀င္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ ဦးလွေသာင္း ႏွင့္ ဦးလွေမာင္ေလး တို႔မွာလည္း အၿမဲတမ္းလိုပါဘဲ ဘုရားကို လာၿပီး ဥပုဒ္ေစာင့္ ပုတီးစိပ္ၾကၿပီး ဗုဒၶႏုႆတိကမဌာန္း ဘာ၀နာတရားအားထုတ္ရန္ လာေနၾကၿမဲ ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ အၿမဲလိုအဆက္အသြယ္္ ရွိေနၿမဲျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ ဤဘုရားေစတီႏွင့္ ပတ္သက္သမွ်ကိုေတာ့ ကၽြႏု္ပ္သိလိုေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေမးလို႔ရေန၏။ အလားတူစြာပါဘဲ သာသနာ(၂၅၀၀) ေစတီေတာ္တြင္သီတင္းသံုးေနထိုင္ေတာ္မူေသာ သံဃာေတာ္တို႔၏ ဆရာေတာ္ႀကီး အရွင္ဦးေကသရ မွာလည္း ကၽြႏု္ပ္ငယ္စဥ္ကေလးဘ၀မွစၿပီး ကၽြႏ္ုပ္အိမ္နားတြင္ရွိသည့္ ၿမိဳ႕လယ္ပရိယတၱိစာေပမ်ား သင္ၾကား ခဲ့ေသာ ရဟန္းေတာ္္တစ္ပါးျဖစ္ၿပီး၊ ယခုအခ်ိန္တြင္ သာသနာ(၂၅၀၀) ေစတီေတာ္ႀကီး၏ ဦးစီးပဒါန နာယက ဆရာေတာ္ႀကီးျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္လည္း ကၽြႏ္ုပ္ႏွင့္ရင္းႏွီးကၽြမ္း၀င္သည္ဟု ေျပာဆိုလွ်င္ ပို၍ပင္မွန္ကန္မည္ မွာျဖစ္ေတာ့၏။ ထို႔ေၾကာင့္ယခု ကၽြႏ္ုပ္ ျပဳလုပ္သမွ်သာသနာျပဳကိစၥမ်ား၊ က်င့္ႀကံအားထုတ္မႈကိစၥ၊ ကၽြႏု္ပ္ႏွင့္ ဗုဒၶဓမၼ ပတ္သက္သမွ်တြင္ လိုအပ္သမွ်အားလံုးကိုပါဘဲ ဆရာေတာ္ႀကီးွမွာ ျဖည့္ဆည္းေပးျခင္း၊ ကူညီေပးျခင္းတို႔ႏွင့္အတူ ကၽြႏု္ပ္ ကုသိုလ္ျပဳလုပ္ေဆာင္ေနေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားအေပၚတြင္ အစဥ္ သာဓုေခၚလ်က္ ရွိေလ၏။ ကၽြႏ္ုုပ္၏ ဥပစၥယ္ ဆရာေတာ္ႀကီးျဖစ္သူမွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ သံဃာမဟာနာယက အဖြဲ႕ ဒုတိယဥကၠဌ တာ၀န္ႏွင့္ပင္ သာသနာ ျပဳလုပ္ေဆာင္၍ သာသနာ့တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ ၿမိဳ႕လယ္ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ႀကီး ဘဒၵႏ ၱက၀ိႏၵာစာရ (အဂၢမဟာပ႑ိတ) အဂၢမဟာသဒၶမၼ ေဇာတိကဓဇ ျဖစ္ေလ၏။ ကၽြႏ္ုပ္ဟာ ဆရာေတာ္ ႀကီးထံမွာဘဲ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ခံယူၿပီး သရဏဂံု ေဆာက္တည္ခဲ့ျခင္းျဖစ္၏။ ဆရာေတာ္ႀကီးကိုယ္တိုင္ကဘဲ ရွင္သာမေဏျပဳေပးျခင္း၊ ႏွစ္ႀကိမ္တိုင္ ရဟန္းခံ ေပးခဲ့ျခင္းတို႔ျပဳေပးခဲ့ေသာ ကၽြႏု္ပ္၏ အနႏ ၱေက်းဇူးရွင္ ႀကီးပင္ျဖစ္ေလ၏။ ဆရာေတာ္ႀကီးမွာ ဘ၀နတ္ထံ ျပန္လြန္သြားၿပီျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကၽြႏ္ုပ္အေနႏွင့္လက္ရွိ သာသနာ (၂၅၀၀) ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးေကသရ ကိုဘဲ ကၽြႏု္ပ္၏ အမွီဆရာေတာ္ႀကီးအျဖစ္ အားကိုးအားထားျပဳ၍ ကၽြႏု္ပ္လုပ္ေဆာင္ေနသမွ် ကိစၥအ၀၀ တိုင္းတြင္ပင္လ်င္ ဆရာေတာ္ႀကီးအား အစဥ္အားကိုး အမွီျပဳရင္း စိတ္ဓာတ္ခြန္အား၊ ဥာဏ္ခြန္အား၊ ခႏၶာကိုယ္ခြန္အားယူမိပါ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ယခု ဤဓမၼေဆာင္းပါးတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးေကသာရကို အက်ယ္တ၀င့္ပင္ မွန္ကန္ေသာသစၥာဆို ေရးသားရျခင္းျဖစ္၏၊ တစ္ခုေသာညေနခင္းတြင္ ကၽြႏု္ပ္ျပဳလုပ္ ထားေသာ internet မွ ဗုဒၶဓမၼ website မ်ား blog မ်ားတြင္ ကၽြႏ္ုပ္တင္ထားေသာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ ဘာသာေရး သတင္းမ်ားကို ဘုရားေဂါပကအတြင္းေရးမွဴးျဖစ္သူ ဦးလွေက်ာ္ကို အင္တာနက္ဆိုင္ တစ္ခုတြင္ ေခၚသြားၿပီး ကၽြႏ္ုပ္မွဖြင့္ျပခဲ့သည္။ ထိုေန႔ညမွာဘဲ ဘုရားေဂါပကအတြင္းေရးမွဴး ဦးလွေက်ာ္မွ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွစ၍ ဤသာသနာ (၂၅၀၀)ဘုရားေစတီတည္ထားခဲ့ေသာ ေဂါပကမ်ား၊ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္တို႔၏ အစည္းေ၀းမွတ္တမ္း ဘုရားသမိုင္းစာရြက္စာတမ္းမ်ား စုစည္းမႈဖိုင္ကို ကၽြႏု္ပ္အားျပသခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပင္ ဤကၽြႏ္ုပ္ေရးသား ျပဳစုခဲ့ေသာ ကၽြႏု္ပ္၏ အသက္ကယ္၍ ေအာင္ဓာတ္ အနႏ ၱခ်ီးျမွင့္ေပးခဲ့ေသာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ သာသနာ (၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္သမိုင္း မွတ္တမ္းကို ကၽြႏု္ပ္ဥာဏ္မွီသမွ်ႏွင့္ပင္ ေရးသားပူေဇာ္ ကုသိုလ္ျပဳလိုက္ရပါေတာ့သည္။ သစၥာျပဳေျပာၾကားရင္း ေကာင္းျမတ္ေသာ မေနာအာ႐ံု ျပဳရင္းပင္ ေရးသားလိုက္ရပါေတာ့သတည္း။
လား႐ိႈးၿမိဳ႕၊ သာသနာ ၂၅၀၀ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏သမိုင္းႏွင့္ ေဂါပကအဖြဲ႕ေခတ္အဆက္ဆက္
ေဆာင္္ရြက္ခဲ့ မႈသမိုင္းမွတ္တမ္း
တည္ေနရာ
ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)လား႐ိႈးၿမိဳ႕၊ ရပ္ကြက္အမွတ္(၁)၊ သီရိမဟာရပ္ကြက္၊ လြယ္ကန္မိန္း ေတာင္တြင္ သာသနာ ၂၅၀၀ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ ခန္႔ျငားသပၸာယ္စြာျဖင့္တည္ရွိ ေနသည္မွာ......
“ေရႊေရာင္၀ါ၀င္း
ေစတီမွာကား...
ငါးရာႏွစ္ေထာင္ (၂၅၀၀)
ဘြဲ႔ေတာ္ေဆာင္၍
ေနေရာင္ပမာ
သာသနာကို
၀င့္၀ါခန္႔ညား
တို႔တည္ထား (ကိုးကြယ္)သည္...
ၿမိဳ႕လား႐ိႈးခလယ္က ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္း....”
ဟူ၍ ဤကဗ်ာျဖင့္ပူေဇာ္ကန္ေတာ့လိုက္ရပါသည္။ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ လား႐ိႈးၿမိဳ႕၊ အလယ္ ဗဟိုခ်က္ေနရာေတာင္ေပၚတြင္ တည္ရွိပါသျဖင့္ ေျမာက္လတၱီတြဒ္ (၂၂ဒီဂရီ၊ ၃၆မိနစ္၊ ၅၃စကၠန္႔ႏွင့္ ၂၃ဒီဂရီ၊ ၄မိနစ္၊ ၂၇စကၠန္႔) အၾကားႏွင့္ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ (၉၇ဒီဂရီ၊ ၃၁မိနစ္၊ ၁၀စကၠန္႔ႏွင့္ ၉၈ဒီဂရီ၊ ၃၃မိနစ္၊ ၄၈စကၠန္႔) အၾကားတြင္တည္ရွိပါသည္။ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏၀တၱကေျမအက်ယ္အ၀န္းမွာ (၁၂၃.၅)ဧကခန္႔ရွိပါသည္။ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ (၂၈၀၅)ေပအျမင့္ ေပၚတြင္ စံပၸါယ္တည္ရွိပါသည္။
နယ္နိမိတ္ပိုင္းျခားမႈႏွင့္အလားေလးရပ္
သာသနာ ၂၅၀၀ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္ရွိရာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕၊ ရပ္ကြက္အမွတ္ (၁) သီရိမဟာရက္ကြက္၊ နယ္ေျမ(၅)ရွိ၊ လြယ္ကန္မိန္းေတာင္၏အေရွ႕ဘက္တြင္ အမွတ္(၈)ေအာင္သီတာ ရပ္ကြက္နယ္ေျမ၊ အေနာက္ဘက္တြင္ ေအာ္တိုဖုန္းဆက္သြယ္ေရး႐ံုး၊ အ.ထ.က(၁) အနီးကပ္ပါ၀င္ေသာ အမွတ္(၁)သီရိမဟာရပ္ကြက္၊ ေတာင္ဘက္တြင္လည္း အမွတ္(၁)သီရိမဟာရပ္ကြက္၊ နယ္ေျမ(၅)ပါ၀င္ ေသာနယ္ေျမ၊ ေျမာက္ဘက္တြင္ အမွတ္(၁) သီရိမဟာရပ္ကြက္၊ အမွတ္( )တပ္ထိန္းတပ္ရင္းႏွင့္ ရ.မ.ခ နယ္ေျမတို႔ျဖင့္ ဆက္စပ္လ်က္ရွိပါသည္။
ေျမမ်က္ႏွာသြင္ျပင္
(က)ေတာင္တန္း။ ။ လား႐ိႈးၿမိဳ႕နယ္၏ေျမမ်က္ႏွာသြင္ျပင္မွာ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ အထက္ ေပေပါင္း(၂၅၀၀ ႏွင့္ ၇၀၀၀)ၾကာ းျမင့္မားေသာေတာင္တန္းမ်ားေပၚတြင္ တည္ရွိ ပါသည္။ ေတာင္ကုန္းမ်ားသည္ အေရွ႕ေျမာက္မွ အေရွ႕ေတာင္သို႔ သြယ္တန္းလွ်က္ရွိၿပီး ေျမမ်က္ႏွာျပင္ ညီညာမႈမရွိပါ။ သ်ိဴေျမာင္၊ ကြင္းျပင္၊ လယ္ေျမမ်ားတည္ရွိ၏။ ၿမိဳ႕နယ္၏ အေနာက္ဘက္ႏွင့္ အေရွ႕ဘက္တြင္ ေတာင္ကုန္းမ်ားထူထပ္သည္။ ပင္လယ္ေရ မ်က္ႏွာျပင္ထက္ ေပေပါင္း (၆၃၇၅) ေပ ျမင့္ေသာ လြယ္ပိုေပါင္ႏွံေတာင္ႏွင့္ ဆင္ေတာင္ မ်ားသည္ ထင္ရွားေသာေတာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
(ခ) ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ား။ ။ လား႐ႈိးၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ မိုင္းေယာ္ေက်းရြာ၏ အေရွ႕ေတာင္ဘက္(၃)မိုင္ခန္႔ ေခ်ာင္းဖ်ားခံေသာ နမ့္ေယာ္ေခ်ာင္းသည္ အႀကီးဆံုးျဖစ္ပါ သည္။ ယင္းနမ့္ေယာ္ေခ်ာင္းအား( AT) ေအတီေခ်ာင္းဟု အလြယ္တကူေခၚဆိုၾကသည္။ ယင္းေခ်ာင္းသည္ နားကြမ္းလံုေက်းရြာႏွင့္ အီႏိုင္းေက်းရြာတို႔ကို ျဖတ္သန္းစီးဆင္း ေနပါသည္။
ရာသီဥတု
ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္ရွိရာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ ရာသီဥတအမ်ိဳးအစားုမွာ (အပူေလ်ာ့ပိုင္း ရာသီဥတု) ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္သျဖင့္ အပူဆံုး ဧျပီလႏွင့္ ေမလတြင္ အပူရွိန္(၃၈)ဒီဂရီစင္တီဂရိတ္ထိရွိ၍၊ အေအးဆံုးလ ( Coldest Month ) ဇန္န၀ါရီလတြင္ အပူခ်ိန္မွာ (၀)ဒီဂရီစင္တီဂရိတ္ထိ ရွိပါသည္။ မိုးရာသီ ( Rainy Season) ေမလမွ ေအာက္တိုဘာလအထိ ႏွစ္စဥ္မိုးေရခ်ိန္ (၆၀) လက္မေက်ာ္ ရွိပါသည္။
သဘာ၀ေပါက္ပင္မ်ား
ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္ရွိရာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ရာသီဥတုမွာ (အပူေလွ်ာ့ပိုင္းမွတ္သံုရာသီဥတု) ျဖစ္ပါသျဖင့္ ရြက္ျပတ္၊ ရြက္ေၾကြေတာမ်ား ေပါက္ေရာက္လ်က္ရွိသည္။ သစ္ယား၊ ေထာက္ၾကံ့၊ သစ္အယ္၊ သေျပ၊ စြယ္ေတာ္ပန္း၊ တမာ၊ လက္ထုပ္ႀကီး၊ သက္ရင္းႀကီး၊ ႏွစ္လိမ္ေက်ာ္၊ ေရပကံုး၊ ၀တ္သစ္ခ်ေတာင္၊ ယမေန၊ စကား၀ါ၊ သေျပ၊ မယ္ဇလီႏွင့္ ၀ါးအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔မွာ သဘာ၀ေပါက္ပင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ကၽြန္းသစ္ အနည္းငယ္ ေပါက္ေရာက္ပါသည္။ ပန္းမာလ္မ်ားမွာ ေနၾကာ၊ ေဒလီယာ၊ ႏွင္းဆီ၊ စြယ္ေတာ္၊ ခ်ယ္ရီ၊ စိန္ပန္း၊ ၾကာပန္းႏွင့္ သစ္ခြအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔သည္ ေတာေတာင္အတြင္း လွပေ၀ဆာေပါက္ေရာက္လွ်က္ရွိပါ သည္။
စတင္အေျခစိုက္သည့္လူမ်ဳိးမ်ား
၁၉၉၂-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ၊ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန၊ သတင္းႏွင့္စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းမွ ထုတ္ေ၀ေသာ “ မွန္နန္းရာဇ၀င္ေတာ္ႀကီး” စာမ်က္ႏွာ (၁၅၆)တြင္ ဗိႏၷိကရာဇာမင္းလက္တက္ သဃၤသာ ရ႒ မည္ေသာ တေကာင္းျပည္ႀကီးကို ဂႏၷလရာဇ္တိုင္းစိန္႔ျပည္က တ႐ုတ္တရက္တို႔ ေႏွာက္ယွက္လာ၍ တေကာင္းျပည္ႀကီး ပ်က္စီးေလလွ်င္ ဗိႏၷိကမင္းႀကီးသည္ ဗိုလ္ေျခအလံုးအရင္းႏွင့္ မလည္ေခ်ာင္းသို႔၀င္၍ ေနေတာ္မႈသည္။ ကံေတာ္ကုန္ေလေသာ္ ဗိုလ္ပါအလံုးအရင္းတို႔ သံုးကြဲကြဲေစသည္။ တစ္စုသူတို႔က အေရွ႕မ်က္ႏွာ ရွမ္းတစ္ဆယ့္ကိုးခ႐ိုင္ တည္ေထာင္ေနခဲ့ၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ဗိႏၷကရာဇ္မ်ဳိးဟုတြင္၏။ တစ္စုကား ဧရာ၀တီျမစ္ကို စံုခြဲ၍ ပ်ဴ၊ ကမ္းယံ၊ သက္တိုိ႔၏ အရပ္တြင္ မုဒုစိတၱစေသာ သာကီ၀င္မင္းတို႔ ေနရာ သုနာပရႏ ၱတိုင္းသို႔ ၀င္ၾက၏။ တစ္စုကား မိဖုရားႀကီး နာဂဇိန္ႏွင့္ ေနၿမဲ မလည္အရပ္တြင္ ေနၾက ေလ၏ဟု ေဖာ္ျပထားေလသည္။
အထက္ပါရာဇ၀င္ သမိုင္းကို ေလ့လာေသာ္ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရား ပြင့္ေတာ္မူေသာ လက္ထက္ တြင္ “တေကာင္းျပည္“ ရွိႏွင့္ၿပီး၊ ႐ွမ္းတစ္ဆယ့္ကိုးခ႐ိုင္ တည္ေထာင္ခဲ့ေၾကာင္း အေထာက္အထား မ်ားအရ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)ရွိ လား႐ိုးၿမိဳ႕မွာ ၿမိဳ႕ဟုမတည္ေထာင္ ္ႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း “လား႐ိႈးႀကီးရြာ” ဟူေသာအမည္ျဖင့္ ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ား ေနထိုင္ၿပီဟု ယူဆရပါသည္။ လား႐ိႈးႀကီးရြာ သာမက နမ့္ေပါင္ရြာ၊ ေနာင္မြန္ရြာ၊ ဟိုပိတ္ရြာ၊ အီႏိုင္းရြာ၊ စဥ့္အင္ရြာ၊ နားကြမ္းရြာ မ်ားလည္းရွိခဲ့ ၿပီဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။
ေနာင္ခ်ဳိ၊ ေက်ာက္မဲ၊ သီေပါ၊ နမ့္ခမ္း၊ သိႏၷီႏွင့္ မိုင္းရယ္ၿမိဳ႕မ်ားမွာလည္း လား႐ိႈးၿမိဳ႕ မတည္ ေထာင္မီကပင္ သိႏၷီေစာ္ဘြားပိုင္ ၿမိဳ႕မ်ားအျဖစ္တည္ရွိၿပီဟု မွတ္ယူႏိုင္ပါသည္။
လား႐ိႈးၿမိဳ႕ႏွင့္ လား႐ိႈးၿမိဳ႕နယ္ေက်းရြာမ်ားတည္ေဆာက္မႈျဖစ္စဥ္သမိုင္း
လား႐ိႈးၿမိဳ႕၏ မူလတည္ေနရာသည္ ယခုလား႐ိႈးႀကီးရပ္ကြက္(ရပ္ကြက္-၁၂)တည္ရွိေသာ ေနရာျဖစ္ပါသည္။ မူလက ရြာကေလးတစ္ရြာသာ ျဖစ္ပါသည္။ ရွမ္းဘာသာအားျဖင့္ နမ့္ေယာ္ (နမ့္သွ်ဳိ)ေခ်ာင္း အနီးတြင္တည္ရွိပါသည္။ နမ့္ေယာ္၏ ျမန္မာဘာသာအားျဖင့္ (စြယ္ေတာ္ေခ်ာင္း) ဟုဆိုပါသည္။ နမ့္ေယာ္ေခ်ာင္းကို အစြဲျပဳ၍ (လိုင္သွ်ဴိ) ရြာဟု ေခၚဆိုေၾကာင္းႏွင့္ ေနာင္တြင္ (လသိတ္)ရြာဟု အမည္တြင္၍ ယခုေခၚေသာ (လား႐ိႈး) ဟုအမည္တြင္သည္ဟု ယူဆပါသည္။
ျမန္မာ့သမိုင္းတြင္ (ေအဒီ ၁၀၄၄-၁၀၇၇ ခုႏွစ္) ကာလအတြင္း ပုဂံေခတ္ကာလ အေနာ္ရထာမင္းသည္ သာသနာေတာ္၌ အလြန္သဒၵါေတာ္မူ၍ တ႐ုတ္ျပည္မွ စြယ္ေတာ္ျမတ္အား တ႐ုတ္မင္း ဥတည္ဘြားထံမွ ေတာင္းခံရန္ ဆင္၊ ျမင္း၊ ဗုလ္ပါတို႔ကို စု႐ံုးေတာ္မူ၍ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ ခ်ီေတာ္မူသည္။ ခ်ီရာလမ္းေၾကာင္းတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း)ကို ျဖတ္၍ခ်ီတက္ရာတြင္ ေနာင္ခ်ဳိ၊ ေက်ာက္မဲ၊ သီေပါ၊ လား႐ိႈးမွတဆင့္ သိႏၷီ၊ ကြတ္ခိုင္၊ မူဆယ္၊ နမ့္ခမ္းမွတဆင့္ တ႐ုတ္ျပည္( ဂႏၶလရာဇ္တိုင္း) သို႔ခ်ီတက္သြားသည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။ ထိုစဥ္က (၁၀၅၆- ခုႏွစ္ ပတ္၀န္းက်င္) “လား႐ိႈးႀကီးရြာ” ဟုေခၚေသာ (လိုင္သွ်ိဳ)ရြာမွ ျဖတ္သန္းသြားခဲ့သည္ဟု ယူဆႏိုင္ ပါသည္။
ေညာင္ရမ္းေခတ္ (ေအဒီ ၁၅၉၇-၁၇၅၂)ကာလအတြင္း ပင္းတလဲမင္း (မင္းရဲႏၵမိတ္)သည္ (၂၆-၈-၁၆၄၈)ခုႏွစ္တြင္ နန္းတက္ခဲ့သည္။ ပင္းတလဲမင္းလက္ထက္တြင္ တ႐ုတ္တို႔ က်ဴးေက်ာ္ လာေသာစစ္ကို တိုက္ခိုက္ခဲ့ရာတြင္ (၃၀-၃-၁၆၅၉) ေန႔တြင္ တ႐ုတ္တို႔အားတိုက္ရန္ ရာဇကိတၱိ ႏွင့္ အဘယေက်ာ္သူတို႔ တပ္ႏွစ္တပ္ေပါင္း၍ ခ်ီတက္ရာ (ဆင္ေဂါင္း)ႏွင့္ (၀တ္၀ံ) အရပ္ (ယခုျပင္ဦးလြင္ၿမိဳ႕နယ္)တြင္ တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္း၊ (၂၄-၃-၁၆၅၉)ေန႔တြင္ တ႐ုတ္စစ္တပ္တို႔အား တိုက္ရန္ မင္းရဲနရာ၊ ေျမထဲစား၊ ျမ၀တီစားတို႔ ဦးစီးေသာ တပ္သံုးတပ္တို႔ ခ်ီတက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္း၊ (၁၄-၈-၁၆၆၁)ေန႔တြင္ ျမစ္ငယ္ျမစ္ကိုကူး၍ ခ်ီတက္လာေသာ တ႐ုပ္တပ္အား (မင္းရဲေဇယ်သူရ) တပ္ႏွင့္ (ဘယသႀကၤန္)တပ္တို႔ေပါင္း၍ စစ္သည္အလံုးအရင္းႏွင့္ ထပ္မံခ်ီတက္တိုက္ခိုက္ခဲ့ျခင္း တို႔ကိုေထာင္႐ႈ႕၍ ျမစ္ငယ္ျမစ္တစ္ေလွ်ာက္ ဒု႒၀တီျမစ္အစဥ္တိုင္း တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္ဟု ယူဆႏိုင္ သျဖင့္ သီေပါၿမိဳ႕ႏွင့္ မကြာလွေသာ လား႐ိႈးႀကီးရြာ (ယခင္အေခၚ-လိုင္သွ်ဴိရြာ) (ယခုရပ္ကြက္ အမွတ္-၁၂ လား႐ိႈးႀကီး)သည္ စစ္စခန္းခ်ရာရြာအျဖစ္ စတင္ခဲ့သည္ဟူယူဆႏိုင္ပါသည္။ တဆက္ တည္း အီႏိုင္ေက်းရြာ၊ နားကြမ္းေက်းရြာ၊ ဟိုပိတ္ေက်းရြာမ်ားမွာလည္း ထိုအခ်ိန္ကတည္းကပင္ တည္ရွိခဲ့သည္ဟု ယူဆႏိုင္ပါသည္။
၁၈၈၅ခုႏွစ္ႏွင့္ေနာက္ပိုင္း သမိုင္းမွတ္တမ္းအက်ဥ္း
လား႐ိႈးၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းရွိ ေက်းရြာမ်ားသည္ ၁၈၈၅ ၿဗိတိသွ်တိ္ု႔ ျမန္မာႏိုင္ငံအား သိမ္းယူၿပီးေနာက္ ရွမ္းျပည္နယ္(ေျမာက္ပိုင္း)အပါ၀င္ ရွမ္းျပည္နယ္တြင္ တစ္စတစ္စအေျခခ်ခဲ့ရာ ေအာက္ပါအတိုင္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပပါသည္။
(က) လား႐ိႈးၿမိဳ႕ (ယခုလက္ရွိ)အတြင္းရွိ လား႐ိႈးႀကီးရပ္ကြက္ႏွင့္ ယခုရပ္ကြက္(၄) အာ႐ံုေတာ္ရပ္ကြက္ရွိ (လြယ္႐ိုး)ရြာေခၚ ရြာတစ္ရြာတို႔အားဆက္စပ္၍ ေတာင္ေပၚ အျမင့္ပိုင္းေနရာတြင္ အဂၤလိပ္စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး႐ံုးမ်ား ေဆာက္လုပ္အေျခခ်ခဲ့သည္။
(ခ) ၁၉၀၃-ခုႏွစ္၊ မတ္လ(၁)ရက္ေန႔တြင္ သီေပါမွ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ထိ မီးရထားလမ္း ေဖာက္္လုပ္ၿပီးစီးခဲ့သျဖင့္၊ ျမန္မာခါးရိုး(ရပ္ကြက္-၉) (ဘူတာရပ္ကြက္)တြင္ မီးရထား ဘူတာ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။
(ဂ) ၁၉၀၄-ခုႏွစ္တြင္ ျပန္တမ္းအမွတ္(၇)ျဖင့္ သိႏၷီေစာ္ဘြားအုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွ သီးျခားခြဲထုတ္၍ (ခ႐ိုင္၀န္) (ယေန႕အေခၚ- ခ႐ိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး)မွ တိုက္႐ိုက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါသည္။
(ဃ) ဒုတိယကမာၻစစ္ျဖစ္ခါနီးတြင္ တ႐ုတ္- ျမန္မာ လမ္းေဖာက္လုပ္ၿပီးစီး ခဲ့ပါသျဖင့္ အဂၤလိပ္ကုန္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ လက္နက္မ်ားတင္ပို႔ရာ စခန္းေထာက္ၿမိဳ႕ အျဖစ္ (လြယ္႐ိုးရြာ) ႏွင့္ (လား႐ိႈးႀကီးရြာ) ရြာ(၂)ရြာတို႔အား ဆက္စပ္၍ “လား႐ိႈးၿမိဳ႕” အျဖစ္သတ္မွတ္ ေခၚဆိုခဲ့ၾကသည္။
(င) ၁၉၄၂-ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ(၂၉)ရက္ေန႔တြင္ ဂ်ပန္တပ္အမွတ္(၅၆)တပ္မေတာ္မွ လား႐ိႈးၿမိဳ႕အားသိမ္း၍ ၈-၁၂-၁၉၄၂ေန႔တြင္ လား႐ိႈးၿမိဳ႕တြင္ ျမဴနီစပါယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ႐ံုးဖြင့္လွစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါသည္။
(စ) ၁၉၄၈-ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ(၄)ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ လြပ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ၿဗိတိသွ်အေရးပိုင္႐ံုးစိုက္ေသာ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ ျဖစ္ခဲ့သည္။
(ဆ) ၁၉၆၂-ခုႏွစ္၊ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရလက္ထက္ (၁၉၆၂-ခုႏွစ္မွ ၁၉၇၃-ခုႏွစ္ အထိ) တြင္ ခ႐ိုင္လံုၿခံဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေကာ္မတီႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္လံုၿခံဳေရးႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေကာ္မတီျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ေစၿပီး၊ ရွမ္းျပည္နယ္ (ေျမာက္ပိုင္း) အထူး တိုင္းမင္းႀကီးအား အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာန အႀကီးအကဲအျဖစ္ ခန္႔ထား အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့သည္။
(ဇ) ၁၉၄၇-ခုႏွစ္ ၁၉၈၈ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္(၇)ရက္ေန႔ထိ ျပည္သူ႔ေကာင္စီအဆင့္ဆင့္ ႏွင့္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ (ဗဟိုေကာ္မတီ)ႏွင့္ တိုင္း/ျပည္နယ္ႏွင့္ ၿမိဳ႔နယ္ ပါတီယူနစ္အဆင့္ဆင့္တို႔ျဖင့္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါသည္။ ၈-၈-၁၉၈၈ မွ ၂၀၁၁ခုႏွစ္ မတ္လကုန္ထိ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ အဆင့္ဆင့္ႏွင့္ ေအးခ်မ္းသာ ယာေရးႏွင့္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီအဆင့္ဆင့္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အားအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါသည္။ ၂၀၁၁ခုႏွစ္ မတ္လကုန္မွစ၍ ႏိုင္ငံေတာ္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္ႏွင့္အညီ ဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အဆင့္ဆင့္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးေဆာင္၍ ႏိုင္ငံေတာ္အားအုပ္ခ်ဳပ္လွ်က္ရွိပါသည္။ ယေန႔အထိ လား႐ိႈးၿမိဳ႕နယ္ တြင္ လား႐ိႈးၿမိဳ႕မ(၁၂)ရပ္ကြက္ႏွင့္ ေက်းရြာအုပ္စု (၇၈)အုပ္စု တည္ရွိေနၿပီျဖစ္ပါ သည္။ လား႐ိႈးၿမိဳ႕တြင္ လူဦးေရေပါင္း (၁၀၈၂၆၉)ဦး ရွိၿပီျဖစ္ပါသည္။
၁၉၅၈ခုႏွစ္ မတုိင္မီက လား႐ိႈးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ေစတီေတာ္မ်ားတည္ထားကိုးကြယ္မႈ အေျခအေနႏွင့္
သာသနာ ၂၅၀၀ ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး တည္ထားသည့္ သမို္င္းမွတ္တမ္း
၁၉၅၈ ခုႏွစ္မတုုိင္မီက လား႐ႈိးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ ေစတီေတာ္မ်ားတည္ထားကိုးကြယ္မႈအေျခအေန
၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ(၄)ရက္ေန႔ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးခ်ိန္ ေနာက္ပိုင္း၊ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္အထိ လား႐ိႈးၿမိဳ႕ေပၚတြင္ သမိုင္းထင္ရွားသည့္ မန္ဆူေစတီေတာ္တစ္ဆူသာ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ၾကသည္။ မန္ဆူေစတီေတာ္အား အမတ္ႀကီးဦးေပၚဦးမွ ျပဳျပင္မြမ္းမံတည္ထား ကိုးကြယ္ခဲ့သည္ဟု မွတ္တမ္းမ်ားအရ သိရွိရပါသည္။
သာသနာ၂၅၀၀ ျပည္လံုးခ်မ္းသာေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီးတည္ထားသည့္ သမိုင္းမွတ္တမ္း၊
သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး သတိုးမဟာသေရစည္သူ စပ္ဟံုဖ (ရွမ္းျပည္နယ္အထူးမင္းႀကီး)၏ ဆႏၵ
သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး သတိုးေတဇမဟာသေရစည္သူ - စပ္ဟံုဖ (ရွမ္းျပည္နယ္ အထူးတိုင္းမင္းႀကီး) သည္ “လြယ္ကန္မိန္း” ေတာင္ေပၚတြင္ ခရစ္ယာန္သခၤ်ဳိင္းမ်ားရွိေနမည့္အစား ဗုဒၶသာသနာျဖင့္ ၿမိဳ႕က်က္သေရေဆာင္ ေစတီေတာ္တစ္ဆူ တည္ထားကိုးကြယ္ရလွ်င္ေကာင္းမွာဘဲဟု စဥ္းစားေနခ်ိန္၊ သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၅၀၀ ျပည့္ႏွစ္၌ ႏိုင္ငံေတာ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏုက သာသနာေတာ္ႏွင့္သက္ဆုိင္ေသာ ေစတီပုထိုးေက်ာင္းမ်ား တည္ထားကိုးကြယ္ၾကရန္ ရဟန္း-ရွင္-လူ- ျပည္သူမ်ားကို ေမတၱာရပ္ခံခဲ့သည့္ အခ်ိန္ႏွင့္ မိမိယခင္က ျဖစ္ေပၚခဲ့ဘူးေသာ ဆႏၵသေဘာထားႏွင့္တိုက္ဆိုင္ေနသျဖင့္ “လြယ္ကန္မိန္း” ေတာင္ေပၚတြင္ ယခုတည္ထားကိုးကြယ္လ်က္ရွိေသာ “သာသနာ(၂၅၀၀)ျပည္လံုးခ်မ္းသာ” ေစတီေတာ္ ျမတ္ႀကီး တည္ထားကိုးကြယ္ရန္ အစည္းအေ၀းတစ္ရပ္ေခၚယူက်င္းပ၍ ေစတီေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ရန္ စီစဥ္ခဲ့ပါသည္။ ၁၅၅၇ ခုႏွစ္၊ မတ္လ(၁၂)ရက္ေန႔တြင္ တိုင္းမင္းႀကီး (သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး) စပ္ဟံုဖ၏ ေနအိမ္၌ ျပဳလုပ္ေသာ အစည္းအေ၀းတြင္ ေအာက္ေဖၚျပပါ ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးေကာ္မတီကို ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးခဲ့ပါသည္။
ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းျခင္း
၁၃-၃-၁၉၅၇ ေန႔တြင္ ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးေကာ္မတီကို ေအာက္ေဖၚျပပါအတိုင္းဖြဲ႕စည္း တာ၀န္ေပးခဲ့ပါသည္။
သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး သတုိးမဟာသေရစည္သူ-စပ္ဟံုဖ နာယက
(ရွမ္းျပည္နယ္အထူးတိုင္းမင္းႀကီး)
ဗိုလ္မွဴးႀကီးစည္သူ- ခ်စ္ၿမိဳင္ ဥကၠဌ
စပ္ခြန္သိန္း ဒု-ဥကၠဌ
စပ္မန္ဖ သိႏၷီနယ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဒု-ဥကၠဌ
ဦးေအာင္ၫြန္႔ စာေရးကုန္းရပ္ ဘ႑ာေရးမွဴး
ဗိုလ္မွဴး-သန္း၀င္း တပ္မဟာ-၆ အတြင္းေရးမွဴး
ဦးဘသိန္း စာေရးကုန္းရပ္ တြဲဘက္အတြင္းေရးမွဴး
ဦးဘစိန္ စာေရးကုန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဗိုလ္မွဴး-တင္ေမာင္ ယူအမ္ပီ(၁၂) အဖြဲ႕၀င္
ဦးေစာထြန္းေဖ လမ္းအေရးပိုင္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးလိတ္ စက္ရွင္တရားသူႀကီး အဖြဲ႕၀င္
ဦးႀကီးပန္(တိုင္းရင္းသမားေတာ္ႀကီး) ကုလားတန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးဘေမာင္ ခ႐ိုင္ရဲ၀န္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးလိုင္းစင္ ျမန္မာရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးဘေမာင္ ျမန္မာရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးေအာင္ဘ ကုလားတန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးေအာင္ျမင့္ စာေရးကုန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဘ႑ာရွာေဖြေရးဆပ္ေကာ္မတီဖြဲ႕စည္းျခင္း
ေစတီေတာ္ႀကီးတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ အလွဴေငြေကာက္ခံေရးဆပ္ေကာ္မတီကို ေအာက္ပါ အတိုင္း ဖြဲ႕စည္းခဲ့ပါသည္။
ဦးခြန္ၾကာအံု ခ႐ုိင္၀န္ ဥကၠဌ
ဦးေအာင္ၫြန္႕ စာေရးကုန္းရပ္ ဘ႑ာေရးမွဴး
ဦးဘစိန္ ျမဴနီစပါယ္- ဥကၠဌ အဖြဲ႕၀င္
ဦးဘသိန္း ျပည္သူ႕ေထာက္ပံ့ေရးအရာရွိ အဖြဲ႕၀င္
ဦးဘေမာင္ ျမန္မာရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးလိုင္းစင္ ျမန္မာရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးေအာင္ဘ ကုလားတန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ေစတီေတာ္ပံုေတာ္ႏွင့္ အက်ယ္အ၀န္း- ဥာဏ္ေတာ္
သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး- စပ္ဟံုဖ၏ ဆႏၵအရ ဗိုလ္တစ္ေထာင္ ေစတီေတာ္၏ ပံုစံကိုေရြးခ်ယ္၍ ေစတီေတာ္ႀကီး၏ သံုးပံုႏွစ္ပံုျဖစ္ေသာ ဥာဏ္ေတာ္(၆၅)ေပအျမင့္ တည္ထားရန္သတ္မွတ္ခဲ့ၾကသည္။ ေစတီေတာ္တြင္ ဌာပနာရန္ ဓါတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ဌာပနာပစၥည္းမ်ားကို သိႏၷီဂိုဏ္းခ်ုဳပ္ဆရာေတာ္ ဘဒၵႏ ၱ အာေလာက(အဂၢမဟာပ႑ိတ)က တာ၀န္ယူၿပီး လွဴဒါန္းခဲ့ပါသည္။
ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးပစၥည္းမ်ား
ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ရာ၌ ေျမအုပ္မ်ားအသံုးမျပဳဘဲ (၈/၉/၁၀) လက္မအရြယ္အစား သဘာ၀ ေက်ာက္ျပားမ်ား၊ ျဗံဳးေက်ာက္၊ ထံုး၊ ဘိလပ္ေျမမ်ားျဖင့္သာ တည္ေဆာက္ခဲ့ပါသည္။ ထိုစဥ္အခါက ေတာင္ေပၚအေရာက္ ေက်ာက္ႀကီး(၁) က်င္း၃၀ိ/- က်ပ္ႏႈန္း၊ ျဗံဳး-သဲ(၁)က်င္းလွ်င္ ၂၅ိ/- က်ပ္ႏႈန္း၊ ေရသဲ (၁)က်င္းလွ်င္၂၇ိ/- က်ပ္ႏႈန္း၊ ထံုး(၁)က်င္းလွ်င္ ၂၅ိ/-က်ပ္ႏႈန္း၊ ဘိလပ္ေျမ(၁)အိတ္လွ်င္ ၈ိ/၂၀ါး-က်ပ္ႏႈန္း ျဖင့္ တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ စုစုေပါင္းကုန္က်ေငြ က်ပ္ ၁၀၀၀၀၀ိ/-(က်ပ္တစ္သိန္းတိတိ) ခန္႕ျဖစ္ပါသည္။
ေျမသန္႕မဂၤလာျပဳလုပ္ျခင္း
ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးေကာ္မတီ၀င္မ်ား၊ တပ္ရင္း၊ တပ္ဖြဲ႔မ်ားမွ အရာရွိ၊ အရာခံ၊ အၾကပ္ တပ္သားမ်ား၊ ဌာနဆိုင္ရာ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား၊ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသားမ်ား၊ ရဟန္းရွင္ ျပည္သူအမ်ားမွ လူအားေငြအားစုေပါင္း၍ ၁၃၁၉-ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း(၁၀) ရက္ (၁-၁၁-၁၉၅၇) ေန႔ နံနက္(၇း၀၀) နာရီအခ်ိန္ သိႏၷီဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ႀကီး ဘဒၵႏ ၱအာေလာက ကိုယ္တိုင္ႀကီးမွဴး၍ သံဃာေတာ္ (၅၉) ပါးတို႔ျဖင့္ ေစတီေတာ္ႀကီးတည္ေဆာက္မည့္ ေျမေနရာအား ပရိတ္ေတာ္မ်ား၊ ေျမႏုတ္ကမၼ၀ါစာမ်ားျဖင့္ ေျမသန္႔စင္ မဂၤလာျပဳလုပ္ခ်ီးျမႇင့္ေပးခဲ့ပါသည္။
ပႏၷက္တင္မဂၤလာအခမ္းအနားျပဳလုပ္က်င္းပျခင္း
၁၃၁၉-ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း(၁၁)ရက္ (၂-၁၁-၁၉၅၇)ေန႔၊ နံနက္(၆း၃၀)နာရီအခ်ိန္တြင္ (ရွမ္းျပည္နယ္တိုင္းမင္းႀကီး) သတုိးမဟာသေရစည္သူ-စပ္ဟံုဖ၊ တပ္မဟာ(၆) တပ္မင္း ဗိုလ္မွဴးႀကီးစည္ သူခ်စ္ၿမိဳင္ႏွင့္ သိႏၷီနယ္ခ်ဳပ္ႀကီးစပ္မန္ဖတို႔ဦးေဆာင္ၿပီး အမ်ားျပည္သူမ်ားက ေစတီေတာ္ပႏၷက္တင္ မဂၤလာအခမ္းအနားကို စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္ေအာင္ျမင္စြာက်င္းပခဲ့ၾကပါသည္။
အုတ္ျမစ္စီမဂၤလာအခမ္းအနားျပဳလုပ္က်င္းပျခင္း
၁၃၁၉-ခုႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လျပည့္(၆-၁၂-၁၉၅၇)ေန႔ နံနက္(၈း၀၀)နာရီခိ်န္တြင္သိႏၷီေစာ္ဘြားႀကီး (ရွမ္းျပည္နယ္တိုင္းမင္းႀကီး) သတုိးမဟာသေရစည္သူ- စပ္ဟံုဖ၊ တပ္မဟာ(၆) တပ္မင္း ဒု- ဗိုလ္မွဴးႀကီး သီရိပ်ံခ်ီ- သိန္းတုတ္တို႔ဦးေဆာင္၍ ရဟန္းရွင္လူျပည္သူတစ္ရပ္လံုးက အုတ္ျမစ္စီမဂၤလာအခမ္းအနားကို စည္ကားသိုက္ျမိဳက္ေအာင္ျမင္စြာက်င္းပခဲ့ပါသည္။
ဌာပနာသြင္းမဂၤလာအခမ္းအနားက်င္းပျခင္း
၁၃၁၉-ခုုႏွစ္၊ တေပါင္းလဆန္း(၆)ရက္ (၂၃-၂-၁၉၅၈) ရက္ေန႔တြင္ သိႏၷီဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဒၵႏ ၱအာေလာကဦးစီးလွဴဒါန္းေသာ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားဆင္းတုုေတာ္မ်ား၊ အမ်ား ျျပည္သူူမ်ားမွလွဴဒါန္းေသာ ႒ာပနာပနာေတာ္ပစၥည္းရတနာ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို ႒ာပနာသိုက္အတြင္း ထည့္သြင္း၍ ႒ာပနာပိတ္၍ အခမ္းအနားကို စည္ကားေအာင္ျမင္စြာ က်င္းပခဲ့ၾကပါသည္။
ထီးေတာ္ႏွင့္စိန္ဖူးေတာ္တင္ မဂၤလာအခမ္းအနားက်င္းပျခင္း
၁၃၂၀-ျပည့္ႏွစ္၊ နတ္ေတာ္လဆန္း(၁၅)ရက္(၂၅-၁၂-၁၉၅၈) ရက္ေန႔ နံနက္(၉း၀၀)နာရီ အခ်ိန္တြင္ သိႏၷီဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး အဂၢမဟာပ႑ိတ ဘဒၵႏ ၱအာေလာက ကိုယ္တိုင္ႀကီးမွဴး၍ သံဃာေတာ္(၅၉)ပါးတို႔ႏွင့္အတူ ေစတီေတာ္တည္ေဆာက္ေရးနာယက သတိုးမဟာသေရစည္သူ-စပ္ဟံုဖ ဦးေဆာင္ေသာ တည္ေဆာက္ေရးေကာ္မတီ၀င္မ်ား၊ တပ္ရင္းတပ္ဖြဲ႕မွ အရာရွိ၊ အရာခံ၊ အၾကပ္တပ္သား မ်ား၊ ဌာနဆုိင္ရာအသီးသီးမွ အႀကီးအကဲမ်ား၊ ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ား၊ ေက်ာင္းသူ၊ ေက်ာင္းသား မ်ား၊ ရဟန္းရွင္လူ ျပည္သူမ်ား၊ အလွဴရွင္မ်ားႏွင့္ ထီးေတာ္ဒါယိကာ ဦးလိုင္းစင္၊ အလွဴ႕ဒါယိကာမ ေဒၚေအာင္၊ စိန္ဖူးေတာ္ဒါယိကာ ဦးေက်ာ္ရန္၊ ဒါယိကာမ ေဒၚခမ္းဆာတို႔ကလွဴဒါန္းေသာ ထီးေတာ္ႏွင့္ စိန္ဖူးေတာ္တင္လွဴပြဲ အခမ္းအနားကို စည္ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာက်င္းပခဲ့ပါသည္။
ေဂါပကအဖြဲ႕စတင္ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးအပ္ျခင္း
သာသနာ၂၅၀၀ ျပည္လံုးခ်မ္းသာ ေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး ေအာင္ျမင္စြာတည္ေဆာက္ၿပီးစီးသည္ႏွင့္ အညီ ေစတီေတာ္၏ ၀တၱကေျမမ်ား၊ ဘ႑ာေတာ္မ်ား၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား၊ ၀တၳဳပစၥည္းမ်ား၊ သာသနိက အေဆာက္အအံုမ်ား ယိုယြင္းပ်က္စီးမႈမရွိဘဲ စည္ပင္တိုးတက္သည္ထက္ တိုးတက္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ သြားႏုိင္ေရးအတြက္ ၁၉၅၈ ခုႏွစ္မွ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္အထိ ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္(၁၂) ဦးပါ၀င္ေသာ ေဂါပကအဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းတာ၀န္ေပးအပ္ခဲ့ပါသည္။
ဦးဘစိန္ ျမန္မာရပ္ ဥကၠဌ
ဦးဘသိန္း စာေရးကုန္းရပ္ အတြင္းေရးမွဴး
ဦးေအာင္ၫြန္႔ စာေရးကုန္းရပ္ ေငြထိန္း
ဦးေအာင္ျမင့္ စာေရးကုန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးမိုး စာေရးကုန္းရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးဖိုးထိန္ လံုေလာ့ရပ္ အဖြဲ႕၀င္
ဦးလံုးပညာ လား႐ႈိးႀကီး(ထမံုနယ္ပိုင္) အဖြဲ႕၀င္
(က်န္အဖြဲ႕၀င္(၅)ဦးအား စာရင္းရွာမေတြ႕ပါ)
ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါဦးမည္---

ေအာင္ေကာင္းမြန္(လား၇ိွုး)

Popular posts from this blog

ကိုးန၀င္း မိုးလင္းမွသိမယ္ အဓိ႒ာန္(မင္းသိခၤ)

ေသြးထြက္ေအာင္ မွန္သည္ဆိုေသာေဗဒင္(မင္းသိခၤ)

သင္၏အဂၤလိပ္ေမြးသကၠရာဇ္ကေျပာေသာသင္၏အေၾကာင္း

“တကယ္ခ်စ္လို႕လား၊ အ​ပျ​ော်တွဲမွာလားတဲ့” (နှင္းအိဝေ)

ပီယသိဒၶိအေဆာင္